Köpvillkor

Köpvillkor när du handlar på orterforlivet.se (Biobody lv, organisationsnummer 6010226972).

Priser

Priserna på hemsidan är inklusive moms. Moms på böcker är 6 %.

Beställning och betalning

När du handlar på orterforlivet.se kan du välja att

Använda butikens snabbkassa med ett ”gäst”konto där du registrerar dina kunduppgifter för just det aktuella köpet, men där ingen information sparas i vår databas (bara det vi behöver för det aktuella köpet sparas). När du beställer via kassan i webshopen fyller du i all den information vi behöver i samband med utcheckningen och kan där du också välja betalningssätt.

Registrera ett permanent kundkonto och spara dina kunduppgifter inför kommande beställningar, administration av uppgifter, statistik, m.m. – när du registrerar ett kundkonto hos oss lagrar vi ditt namn, din adress och andra adressdata i vår databas för kommande behov. I och med detta kan du dessutom följa dina beställningar, ändra och lägga till adresser och administrera ditt konto på andra sätt, eller

Mejla oss din beställning via kontaktformuläret » med uppgift om vem du är, e-postadress, adress, telefonnummer och vad du vill beställa. Då behandlar vi din beställning manuellt och sänder en betallänk från Payson som du betalar via innan vi sänder dina produkter.

När du ska betala kan du antingen

Betala direkt med ditt bankkort (inga kortuppgifter sparas hos oss, de sparas hos Stripe).

Betala direkt, betala senare eller dela upp betalningen med Klarna.

Frakt och leverans

Våra böcker lagras hos och skickas ut från Stardist (före detta Stjärndistribution) lager i Falun. När vi tagit emot din beställning sänder vi uppdraget vidare till Stardist som sänder din beställning snarast möjligt. Leverans till dig sker oftast inom 2-4 arbetsdagar efter att din order skickats.

Vi reserverar oss för förseningar hos transportören vilket gör att vi inte kan garantera leveranstiden. Beställningar som kommer in under helg eller helgdag skickas snarats möjligt. Inga försändelser skickas eller levereras under helger och helgdagar.

Fraktkostnad

Frakt tillkommer med 49 kr på alla beställningar upp till två tryckta böcker. Köper du tre eller flera böcker betalar du ingen frakt. Detta gäller inom Sverige. 

För leverans inom EU tillkommer en fraktavgift om 120 kr.

Öppet köp, nöjdhetsgaranti och ångerrätt

Distans- och hemförsäljningslagen

I enlighet med distans och hemförsäljningslagen har du full ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Boken ska förstås vara oanvänd och oskadad. Vi lägger på ytterligare två veckor och ger dig istället 30 dagars nöjdhetsgaranti. Om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka. Du har 30 dagar på dig att klaga. Och du måste sända tillbaka boken (i nyskick, du får betala portot). Meddela oss via ett meddelande till oss ».

Fraktskador, fel på boken, reklammationer och garanti

Tar du emot en skadad försändelse ber vi er om möjligt påpeka detta vid kvittering. Kontrollera sedan om några varor har skadats. Spara ytteremballaget om det är skadat. Försök göra en bedömning av orsaken till skadan. Kontakta oss snarast möjligt och beskriv skadan samt era slutsatser.

Om det är något fel på själva boken får du en ny. Vill du reklamera boken sänder du ett meddelande till oss ».  Vänligen ha ditt ordernummer till hands så att vi snabbast möjligt kan hjälpa dig. Ta även en bild på den trasiga boken. Vi står för alla retur- och fraktkostnader vid reklamationer. Om försändelsen är skadad och boken ser ut att ha skadats under transporten behöver du i första hand anmäla det till transportörenVi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och riktlinjer.

Returer

Behöver du returnera en försändelse till oss sänder du först ett meddelande till oss ». Vid felleveranser samt felaktiga varor skall du kontakta oss inom 10 dagar. 

Returadress

Stardist AB
Lövåsvägen 26, Port 3
791 45 Falun

Du behöver paketet till Stardists adress, inte till ombud.

Bifoga följesedel eller ordernummer i returen. Märk gärna försändelsen med ”Retur” och ditt ordernummer.

Retur får ej beläggas med lösen, typ postförskott.

 

Felskrivningar och förändrade omständigheter

Vi reserverar oss för felskrivningar på hemsidan. Priserna kan uppdateras när som helst utan att vi meddelar det i förväg. I händelse av omständigheter som står utanför vår kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska våra förpliktelser att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder.

Dataskyddsförordningen, GDPR

Dataskyddsförordningen, GDPR, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter.
GDPR handlar om hur du som medborgare inom EU ska få mer kontroll över dina personliga uppgifter.

GDPR behandlar bland annat

att du ska godkänna att vi lagrar dina uppgifter (de uppgifter som är nödvändiga för vår verksamhet, till exempel redovisningslagen)

hur vi som företag lagrar dina personuppgifter

att du som kund ska kunna ”bli glömd” av oss som företag på ett snabbt och effektivt sätt, det vill säga att vi inom en viss tid tar bort alla dina uppgifter från vår databas

att vi inte ska ge dina uppgifter till något annat företag

att vi ska informera dig om dataintrångsbrott.

Läs mer om GDPR »
Läs mer om EUs Dataskydd »

Uppge rätt adress

Om du uppger fel adress, exempelvis fel postnummer (som händer i bland) och försändelsen inte kommer fram till din adress/ditt utlämningsställe tar du ansvaret. Du står ekonomiskt för eventuella kostnader som kan tillkomma för att exempelvis få försändelsen i retur, för oss att sända en ny försändelse etc.

Annat

Kontakta oss så löser vi det.