Köpvillkor

Köpvillkor när du handlar på orterforlivet.se (Biobody lv, organisationsnummer 6010226972).

Priser

Priserna på hemsidan är inklusive moms. Moms på böcker är 6 %.

Beställning

När du handlar på orterforlivet.se kan du välja att

använda butikens snabbkassa med ett ”gäst”konto där du registrerar dina kunduppgifter för just det aktuella köpet, men där ingen information sparas i vår databas (bara det vi behöver för det aktuella köpet sparas). När du beställer via kassan i webshopen fyller du i all den information vi behöver i samband med utcheckningen och kan där du också välja betalningssätt.

registrera ett permanent kundkonto och spara dina kunduppgifter inför kommande beställningar, administration av uppgifter, statistik, m.m. – när du registrerar ett kundkonto hos oss lagrar vi ditt namn, din adress och andra adressdata i vår databas för kommande behov. I och med detta kan du dessutom följa dina beställningar, ändra och lägga till adresser och administrera ditt konto på andra sätt, eller

mejla oss din beställning via kontaktformuläret » med uppgift om vem du är, e-postadress, adress, telefonnummer och vad du vill beställa. Då behandlar vi din beställning manuellt och sänder en betallänk från Payson som du betalar via innan vi sänder dina produkter.

Betalning

PAYSON

Du väljer om du vill betala med

Kortbetalning: Du kan välja att betala fakturan direkt med  Visa, MasterCard, Maestro, Diners Club och Discover Card i svenska kronor och euro. Enkelt och tryggt.

Faktura*: Faktura är förvalt som betalsätt för att ge en snabb och smidig köpupplevelse. När vi skickar varorna mejlas fakturan till dig. Du får hem varorna först och betalar i efterhand. Se betalvillkor* för faktura nedan.

Dela upp betalning: handlar du för mer än 300 kronor kan du välja att dela upp din betalning räntefritt i 3-12 månader! Lagkrav sedan 1 januari 2023 kräver att du bekräftar din order med BankID när du handlar mot faktura.

Internetbank: Du kan betala via Swedbank, SEB, Nordea, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken eller Sparbanken Syd. Du loggar enkelt in och godkänner transaktionen med Mobilt BankID vid köptillfället. Payson samarbetar med Trustly, en av Europas ledande aktörer inom bankbetalningar.

Swish: du kan genomföra ditt köp via Swish. Använder du mobilen så öppnas Swish-appen automatiskt på samma enhet. Sker köpet via en annan enhet så öppnar du Swish på din mobil och använder funktionen för att scanna QR-koden som visas vid betalningen. Du omfattas också av Paysons köparskydd när du betalar med Swish.

Villkor för PaysonFaktura

I samarbete med Payson erbjuder vi dig att betala köpet mot faktura. Du måste ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i kreditprövningen. Om du gör köpet för ett företags räkning ska det vara registrerat i Sverige och du vara behörig firmatecknare för företaget samt företaget godkännas i kreditprövningen. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som anges vid köptillfället. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Dröjsmålsränta debiteras med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Mer information och fullständiga villkor finns här.

Information om ångerrätt

Enligt Lag (2005:59) om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du ska kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om överlåtelse

Paysonfakturan kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634.

Läs mer om Payson »

STRIPE

Med Stripe kan du betala med ditt bankkort (Mastercard, Discover, American Express, JCB, China UnionPay och Visa). Inga kortuppgifter sparas hos oss, de sparas hos Stripe.

Privacy policy hos Stripe »

Frakt och leverans

Våra böcker lagras hos och skickas ut från Stardist (Stjärndistribution) lager i Falun. När vi tagit emot din beställning sänder vi uppdraget vidare till Stardist som sänder din beställning snarast möjligt. Leverans till dig sker oftast inom 2-4 arbetsdagar efter att din order skickats.

Vi reserverar oss för förseningar hos transportören vilket gör att vi inte kan garantera leveranstiden. Beställningar som kommer in under helg eller helgdag skickas snarats möjligt. Inga försändelser skickas eller levereras under helger och helgdagar.

Fraktkostnad

Frakt tillkommer med 49 kr på alla beställningar upp till två tryckta böcker. Köper du tre eller flera böcker betalar du ingen frakt. Detta gäller inom Sverige. 

För leverans inom EU tillkommer en fraktavgift om 120 kr.

Öppet köp och ångerrätt

Distans- och hemförsäljningslagen

I enlighet med distans och hemförsäljningslagen har du full ångerrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan. Boken ska förstås vara oanvänd och oskadad. Vi lägger på ytterligare två veckor och ger dig istället 30 dagars nöjdhetsgaranti. Om du inte är nöjd får du pengarna tillbaka. Du har 30 dagar på dig att klaga. Och du måste sända tillbaka boken (i nyskick, du får betala portot). Meddela oss via ett meddelande till oss ».

Fel på boken, garanti

Om det är något fel på boken får du en ny. Vill du reklamera boken sänder du ett meddelande till oss ».  Vänligen ha ditt ordernummer till hands så att vi snabbast möjligt kan hjälpa dig. Ta även en bild på den trasiga boken. Vi står för alla retur- och fraktkostnader vid reklamationer. Om försändelsen är skadad och boken ser ut att ha skadats under transporten behöver du i första hand anmäla det till transportörenVi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och riktlinjer.

Felskrivningar och förändrade omständigheter

Vi reserverar oss för felskrivningar på hemsidan. Priserna kan uppdateras när som helst utan att vi meddelar det i förväg. I händelse av omständigheter som står utanför vår kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska våra förpliktelser att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder.

Dataskyddsförordningen, GDPR

Dataskyddsförordningen, GDPR, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter.
GDPR handlar om hur du som medborgare inom EU ska få mer kontroll över dina personliga uppgifter.

GDPR behandlar bland annat

att du ska godkänna att vi lagrar dina uppgifter (de uppgifter som är nödvändiga för vår verksamhet, till exempel redovisningslagen)

hur vi som företag lagrar dina personuppgifter

att du som kund ska kunna ”bli glömd” av oss som företag på ett snabbt och effektivt sätt, det vill säga att vi inom en viss tid tar bort alla dina uppgifter från vår databas

att vi inte ska ge dina uppgifter till något annat företag

att vi ska informera dig om dataintrångsbrott.

Läs mer om GDPR »
Läs mer om EUs Dataskydd »

Uppge rätt adress

Om du uppger fel adress, exempelvis fel postnummer (som händer i bland) och försändelsen inte kommer fram till din adress/ditt utlämningsställe tar du ansvaret. Du står ekonomiskt för eventuella kostnader som kan tillkomma för att exempelvis få försändelsen i retur, för oss att sända en ny försändelse etc.

Annat

Kontakta oss så löser vi det.